Når du skal skrive en søknad er det noen fallgruver du bør unngå. Se våre tips her

 

Husk at søknaden er et svar på en konkret utlyst stilling

Du bør derfor få tydelig frem hvordan du matcher den utlyste stillingen. Trekk gjerne frem hvilke kvalifikasjoner du har som gjør deg spesielt egnet for akkurat denne stillingen, uten å gjøre søknaden til en oppramsing av din CV.

 

Ikke skriv for langt

Ideell lengde på teksten er mellom en halv og tre kvart A4-side.

 

Unngå klisjeer

Vær nøye med rettskrivningen.

 

Hvorfor søker du?

Skriv om hva som motiverer deg for å søke jobben og hva du ønsker å bidra med! Unngå å skrive noe negativt om nåværende arbeidsgiver. Fortell heller kort om hvilket arbeidsmiljø du trives i og hvordan du kan bidra best.

 

Unngå «klipp og lim» fra tidligere søknader

Det er fort gjort å lage en standardtekst som du legger inn i alle jobbsøknader. Unngå dette! Skriv heller en personlig søknad. På den måten har du mye større sjanse for å skille deg ut positivt.

 

Få frem dine personlige egenskaper i søknaden

Arbeidsgivere er veldig interesserte i hvordan du er som person. Er du for eksempel løsningsorientert, trives med mange baller i luften samtidig eller takler stress utmerket, ta gjerne med et eksempel på dette.