Tips for en vellykket onboarding
Å ta imot en ny ansatt er et viktig ledd i rekrutteringsprosessen, ofte viktigere enn mange tror! Det er viktig for kollegaer, for ledelsen og ikke minst den nye ansatte. For at din nye medarbeider skal få en god opplevelse fra start deler vi gjerne våre tips til hva man bør tenke på som arbeidsgiver:
- Gjør en pre-boarding
Vær forberedt før den ansatte starter og ikke vent til den første dagen med å starte onboardingsprosessen
- Ta kontakt
Leder i selskapet eller avdelingen bør ta kontakt med den nyansatte før deres første dag for å ønske dem velkommen og svare på spørsmål som er direkte relatert til deres rolle og avdeling.
- Tildel en fadder/mentor
En fadder eller mentor hjelper den nyansatte med å danne relasjoner med kolleger og fremmer teamarbeid. Denne personen kan tilby hjelp, svare på spørsmål og henvise dem til de riktige ressursene.
- Planlegg et “bli kjent med teamet”-møte
Enten det er personlig eller gjennom Teams eller Zoom, et interaktivt, morsomt og innbydende møte der teammedlemmer kan introdusere seg selv for den nyansatte og gi noen morsomme fakta eller svare på isbryterspørsmål lar den nyansatte føle seg mer komfortabel med en gang
- Sett klare mål eller forventninger
For å beholde talenter og la den nyansatte få mulighet til å lykkes, er det viktig å etablere klare mål og forventninger. Altfor ofte forlater nyansatte jobben innen seks måneder fordi det var uklarhet rundt forventningene eller ikke var i stand til å nå de foreslåtte målene.
- Tilpass prosessen din
Bedrifter som bruker en standard onboarding-prosess med å signere papirer, sende e-post over påloggingskontoer og gi en personalhåndbok å lese, har en tendens til å ha høyere turnover. Denne kalde tilnærmingen kan føre til at din nye ansatt føler seg isolert. Onboarding-prosessen må inkludere sjekkpunkter som føles personlige.
- Gi tid til tilstrekkelig opplæring
Unngå å kaste den nyansatte “til ulvene” umiddelbart. Avhengig av jobben de har blitt ansatt for, kan en ny ansatt kreve litt ekstra opplæring for å prestere godt. Ved å ikke gi dem tilstrekkelig tid til å øke og utvikle ferdighetene sine (spesielt i en rolle med bedriftsspesifikk terminologi og prosess), kan du forvente at de mislykkes. Dette vil demotivere den ansatte og kan føre til at den ansatte ønsker å forlate selskapet.